در این مقاله به بررسی موضوع سی ار ام حوزه سلامت پرداخته ایم. در ابتدا ضمن ارائه تعریفی از نرم افزار سی ار ام حوزه سلامت، مهم ترین ویژگی های آن را نیز مورد بررسی قرار داده ایم. سپس کاربرد اصلی سی ار ام حوزه سلامت را توضیح داده ایم. در نهایت نیز مهم ترین مزایای استفاده از سی ار ام حوزه سلامت را نیز مطرح نموده ایم. می توان گفت با مطالعه این مقاله به فهم مناسبی در زمینه موضوع سی ار ام حوزه سلامت دست خواهید یافت. در آخر می توانید دیدگاه ها و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
مقدمه ای بر سی ار ام حوزه سلامت
بر اساس روندهای برتر تجربه مشتری (CX) در حوزه سلامت، سازمانهای بهداشتی باید بر سه هدف اصلی تمرکز کنند: کاهش هزینهها، تعامل با بیماران، ارائهدهندگان و فروشندگان، و بهبود مراقبتهای پزشکی و نتایج. برای پشتیبانی از این اهداف، تقاضا برای راهحلهای کارآمد و یکپارچه مدیریت ارتباط با مشتری یا سی ار ام (CRM) در حوزه سلامت در حال افزایش است. برای تیمهای فروش و خدمات، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میتواند تفاوت بین مشتریان راضی و بیماران ناراضی باشد. چه یک مطب کوچک را اداره کنید و چه یک شبکه بیمارستانی بزرگ، نرمافزار سی ار ام حوزه سلامت که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اسن میتواند به کسبوکارها کمک کند تا عملیات را متمرکز نمایند، بینشهای ارزشمندی در مورد رفتار و نتایج بیماران کسب کنند، نرخهای حفظ مشتری را حفظ کنند و کارایی عملیاتی را بهبود بخشند.
در واقع یک سی ار ام حوزه سلامت، ابزاری پویا است که بهطور خاص برای بخش مراقبتهای بهداشتی طراحی شده تا مدیریت بیمار و ارتباطات را ساده کند. این سیستم به عنوان یک مرکز مرکزی برای ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی عمل مینماید و به آنها اجازه میدهد نوبتهای بیمار را مدیریت کنند. چه یک کلینیک کوچک باشید که هدفش بهبود ارتباط با بیمار است و چه یک بیمارستان بزرگ که به دنبال مدیریت موثرتر دادههای بیمار است، یک CRM حوزه سلامت ابزارهایی را برای روان نگه داشتن عملکرد مطب و آگاه و درگیر نگه داشتن کامل بیماران ارائه میدهد.
سی ار ام حوزه سلامت چیست؟
سی ار ام برای ارائهدهندگان خدمات درمانی، یک راه حل مختص صنعت است که به ارائهدهندگان خدمات پزشکی کمک میکند تا اطلاعات بیمار را ذخیره و مدیریت نمایند، خدمات و تعامل را بهبود بخشند، استراتژی جذب بیمار را تقویت کنند و فرآیندهای بازاریابی و فروش را به صورت خودکار انجام دهند، در حالی که تحت مقررات امنیتی حوزه سلامت عمل میکنند. یک نرمافزار مدیریت ارتباط با بیمار قابل اعتماد برای ارائهدهندگان خدمات درمانی، امکان ذخیره و مدیریت اطلاعات بیمار را فراهم میکند، در حالی که خدمات، تعامل و استراتژی جذب را بهبود میبخشد. همچنین میتواند فرآیندهای بازاریابی و فروش را به صورت خودکار انجام دهد، در حالی که از انطباق با مقررات امنیتی حوزه سلامت اطمینان حاصل میکند. در واقع یک سی ار ام حوزه سلامت، برنامهریزی و مدیریت قرار ملاقاتها را آسان میکند و این فرآیند را برای بیماران ساده مینماید. به جای تماس تلفنی، بیماران میتوانند در بازدید بعدی خود از سازمان مراقبتهای بهداشتی، قرارهای ملاقات را به صورت آنلاین برنامهریزی کنند تا برنامهریزی و مدیریت قرار ملاقاتها روانتر شود.
بیشتر بخوانید: CRM چیست؟
مهم ترین ویژگی یک سی ار ام حوزه سلامت چیست؟
چه قصد سرمایهگذاری در نرمافزار CRM از پیش ساخته شده را داشته باشید و چه قصد ساخت نرمافزار CRM سفارشی خود را، اینها ویژگیهای سی ار ام حوزه سلامت هستند که باید به دنبال آنها باشید.
- مدیریت اطلاعات بیمار
سی ار ام های حوزه سلامت به ارائهدهندگان و کارکنان پزشکی کمک میکنند تا اطلاعات بیمار، مانند نوبتها، اسناد محرمانه، پرداختهای مشترک، نسخهها و موارد دیگر را مدیریت نمایند. با نرمافزار مناسب، کسبوکارها میتوانند دادههای بیمار را در سیستمها متصل کرده و ارتباطات بین کل تیمهای مراقبت را یکپارچه کنند. یک سیستم سی ار ام حوزه سلامت باید چابکی و مدیریت پرونده متمرکز را در اولویت قرار دهد، به طوری که تیمهای مراقبت بتوانند سوابق را اصلاح نمایند، پروفایلها را بهروزرسانی کنند و موارد دیگر را برای رفع نیازهای هر بیمار انجام دهند. این راهحلها همچنین باید به ارائهدهندگان اجازه دهند تا دادههای جدا شده از سیستمهای توزیع شده را برای مراقبت بهتر از بیماران گرد هم آورند.
- گزارشدهی و تحلیل
ابزارهای گزارشدهی و تحلیل پیشرفته، سازمانهای حوزه سلامت را قادر میسازد تا معیارهای کلیدی مانند رضایت بیمار، روندهای نوبت و نتایج درمان را ردیابی نمایند. این بینشها از تصمیمگیری مبتنی بر داده پشتیبانی میکنند و به سازمانها یاری می رسانند تا فرصتهای بهبود کیفیت مراقبت و کارایی عملیاتی را شناسایی کنند. داشبوردهای از پیش ساخته شده و قابل تنظیم نیز به کسبوکارها اجازه میدهد تا گزارشهای مشتری در مورد روندهایی ایجاد کنند که کسبوکارها میتوانند سپس در سراسر سازمان به اشتراک بگذارند.
- ادغامها
یک سی ار ام قوی حوزه سلامت به طور یکپارچه با سایر سیستمها مانند سوابق الکترونیکی سلامت (EHR) و … ادغام میشود. این ادغامها، سازگاری دادهها را در سراسر سازمان تضمین میکنند و گردش کار را با اجازه دادن به سیستمهای مختلف حوزه سلامت برای کار با هم در زمان واقعی، بهبود میبخشند.
- امنیت و حریم خصوصی دادهها
تضمین انطباق با HIPAA و سایر مقررات برای CRM های حوزه سلامت ضروری است. برای رعایت مقررات حوزه سلامت، این سیستمها باید دارای اقدامات امنیتی پیشرفتهای مانند رمزگذاری، کنترلهای دسترسی امن و ممیزیهای منظم باشند. این امر اطلاعات حساس بیماران را از دسترسیهای غیرمجاز محافظت میکند و اطمینان حاصل می نماید که تمام دادهها به صورت امن ذخیره و منتقل میشوند.
به طور کل یک نرم افزار سی ار ام حوزه سلامت قوی؛ یک لایه داده قوی، ذخیرهسازی، پردازش و دسترسی امن به اطلاعات بیمار را تضمین میکند. قابلیتهای یکپارچهسازی نیز حیاتی هستند و امکان اتصال یکپارچه با سیستمهای مراقبتهای بهداشتی مانند سوابق الکترونیکی سلامت (EHR)، دادههای مطالبات و راه حلهای شخص ثالث را فراهم میکنند تا دیدگاهی جامع از سوابق بیمار و دادههای مصرفکننده به دست آید. گردش کار قابل تنظیم، فرآیندهای ساده را امکانپذیر میکند و کارایی کلی را افزایش میدهد. یک لایه تحلیلی با ارائه بینشهای عملی برای مراقبت شخصیسازی شده از بیمار در هر مرحله از مسیر مراقبت، نقش حیاتی ایفا میکند. انطباق، از اهمیت بالایی برخوردار است و حفظ حریم خصوصی و رعایت مقررات سختگیرانه امنیت دادههای مراقبتهای بهداشتی مانند انطباق با اچ آی پی ای ای (HIPAA) را در اولویت قرار میدهد.
بیشتر بخوانید: نرم افزار CRM چیست؟
کاربرد نرمافزار سی ار ام حوزه سلامت و درمان چیست؟
هدف اصلی استفاده از نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری در حوزه سلامت و درمان، تعامل، حفظ امنیت و نگهداشت بیماران است. مدیریت بیماران فعلی شما قبل از مراجعه آنها به بیمارستان برای معاینات پیگیری و فراتر از آن، ضروری است. در اینجا یک مثال ساده آورده شده است: یک بیمار با مرکز تماس سازمان مراقبتهای بهداشتی شما تماس میگیرد تا در مورد چکاپ کامل بدن سوال کند. حال، اگر درمان قبل از اولین قرار ملاقات، پیشنیازهایی داشته باشد، CRM پیشنیازهایی را که باید رعایت نمایند، برای آنها ارسال میکند. هنگامی که اولین قرار ملاقات تعیین شد، CRM مراقبتهای بهداشتی ایمیلهای خودکار حاوی جزئیات درمان آنها را ارسال مینماید. این ایمیلها همچنین میتوانند شامل بایدها و نبایدهایی باشند که بیماران باید در طول درمان رعایت کنند. کاربردهای نرمافزار سی ار ام در حوزه سلامت و درمان بسیار زیاد است. در این بخش چند روش آورده شده است که راه حلهای سی ار ام در حوزه سلامت حیاتی هستند.
- مدیریت جامع بیمار
یک سازمان مراقبتهای بهداشتی بیمارانی با مشکلات سلامتی مختلف خواهد داشت. هر کسی به سطوح مختلف مراقبت نیاز خواهد داشت. مدیریت همه چیز به صورت دستی نمیتواند آسان باشد. اما مدیریت ارتباط با بیمار در مراقبتهای بهداشتی همه چیز را آسانتر میکند. اطلاعات را ذخیره مینماید و یک نمای کلی جامع از قرار ملاقاتها، سابقه پزشکی و موارد دیگر آنها ارائه میدهد. CRM به سفارشیسازی برنامههای مدیریت بیمار شما کمک میکند تا بیمار شما مراقبت مورد نیاز خود را دریافت نماید.
- همکاری چند بخشی
یک مطب خصوصی یا بیمارستان بخشهای زیادی خواهد داشت که باید برای ارائه بهترین تجربه بیمار با هم همکاری کنند. اما گاهی اوقات، این بخشها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. هر تیم ممکن است با وظیفه خود مشغول شود. بنابراین، ممکن است منجر به همپوشانی وظایف شود. با راه حلهای CRM، همه بخشهای سازمان مراقبتهای بهداشتی میتوانند به طور یکپارچه و سریع دادهها را به اشتراک بگذارند.
- گزارشدهی و تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل حوزه سلامت و مراقبتهای بهداشتی در اداره یک سازمان مراقبتهای بهداشتی مهم است. ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی باید بدانند که در کدام زمینهها باید کار کنند تا مراقبتهای بهتری به بیماران ارائه دهند. با یک CRM، میتوانید گزارشها را جمعآوری کنید. این گزارشها میتوانند در مورد شکایات یا درخواستهای بیماران، مسائل داخلی، ارجاعات و غیره باشند.
بیشتر بخوانید: نرم افزار چیست؟
مزایای داشتن سی ار ام حوزه سلامت و مراقبت های بهداشتی
سی ار ام حوزه سلامت و مراقبتهای بهداشتی برای بیماران و متخصصان مراقبتهای بهداشتی، مانند دستیاران مراقبتهای بهداشتی، پزشکان، پذیرشگران، پرستاران و سایر کارکنان شاغل در مرکز، مفید است. در این بخش مزایای استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری برای سازمانهای مراقبتهای بهداشتی آورده شده است.
- صرفهجویی در زمان و منابع
اتوماسیون CRM به صرفهجویی چند ساعت در روز کمک میکند. در نهایت، این ساعات به دهها ساعت صرفهجویی شده در هر ماه تبدیل میشود. یکی از برترین کاربردهای صرفهجویی در زمان راه حلهای مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت منابع انسانی است. به جای بارگذاری بیش از حد مدیر منابع انسانی با وظایف مرتبط با روزهای بیماری، حقوق و دستمزد و زمان تعطیلات، میتوانید کل فرآیند مدیریت برنامه را خودکار کنید. با مقیاسپذیری مرکز مراقبتهای بهداشتی، مدیریت خودکار تقویم در اولویت قرار میگیرد. با سی ار ام ها، بیماران میتوانند بدون دخالت پزشک قرار ملاقات تعیین کنند. بیماران هنگام داشتن قرار ملاقات جدید مطلع میشوند.
- بهبود ارتباطات
همانطور که اشاره کردیم، ارتباط بین بخشی در مراقبتهای بهداشتی مهم است. اما به دلیل برنامههای فشرده و کار سریع، ارتباطات ممکن است گاهی نیاز به بهبود داشته باشند. فرآیند کسب و کار را ساده کنید و وظایف روزمره را با استفاده از گردش کار هوشمند خودکار نمایید. هنگامی که شرایط مناسب را برای خودکارسازی گردش کار تنظیم میکنید، میتوانید به CRM برای اجرای هر وظیفه مرتبط با ارتباط کارکنان اعتماد نمایید. علاوه بر این، مدیریت ارتباط با بیمار میتواند ارتباطات بیمار-ارائهدهنده را با خودکارسازی یادآوریها بهبود بخشد. بنابراین، به مدیریت ارتباط با بیمار کمک میکند.
- تضمین انطباق دیجیتال
دادههای بیمار باید محرمانه باشند، مگر اینکه آماده رسیدگی به مجموعهای از دعاوی حقوقی باشید. با این حال، اکثر سازمانهای مراقبتهای بهداشتی به طور عمدی دادههای حساس را نقض نمیکنند. مشکل با مدیریت دادههای قدیمی است. اینجاست که CRM برای بیمارستانها وارد عمل میشود، زیرا دارای فضای ذخیرهسازی ابری و امنیت کافی داده است. آنها همچنین مکانیسمهای اضافی دارند که امنیت دادههای بیمار را بهبود میبخشد.
- دریافت درخواستها و تقسیمبندی هوشمندانه آنها
برای ارتباط با بیماران خود، باید با آنها تعامل داشته باشید. این به شما امکان میدهد تا تمام درخواستهای قرار ملاقات ورودی و بسیاری دیگر از درخواستها را بر اساس شرایط، موقعیت مکانی، تشخیصهای قبلی، ترجیحات، پزشکان، بیماریهای خاص، زبان و غیره آنها توزیع کنید. اولین قدم برای ایجاد یک رابطه، شخصیسازی بر اساس نیاز مشتری است. ارتباطات شخصیسازی شده مهم هستند، اما زمان در صنعت مراقبتهای بهداشتی با ارزشتر است. بنابراین، باید زمانهای انتظار و دورههای ابهام را کاهش دهید. با یک سی ار ام هوشمند حوزه سلامت و مراقبتهای بهداشتی، میتوانید به راحتی بیماران را فوراً به پزشک مناسب متصل کنید. این یکی از بهترین مزایای مدیریت ارتباط با بیمار در صنعت مراقبتهای بهداشتی است.
- ارائه یک تجربه پزشکی بدون دردسر
اگر برای تعیین وقت با بیمار خود تماس میگیرید، باید تاریخچه مفصلی از او داشته باشید، مانند پزشکان قبلی، درمان قبلی، سابقه دارویی، سابقه پزشکی خانوادگی و…. ایده خوب در مورد داروهای قبلی به پزشکان ایده ای در مورد آینده نسخهها میدهد. به عنوان مثال، اگر بیمار دیابت دارد و میخواهد چکاپ کامل بدن انجام دهد، دانستن درمانها و داروهای قبلی که پزشکان تجویز کردهاند، مفید خواهد بود. این کمک میکند تا ایده روشنی در مورد اینکه آیا باید دارو را تغییر دهند یا دوز آن را افزایش دهند، داشته باشند. سی ار ام حوزه سلامت و مراقبتهای بهداشتی چنین نیازهایی را برآورده میکند.
- خودکارسازی جمعآوری بازخورد بیمار
یکی از مهمترین بخشهای هر کسبوکاری، جمعآوری بازخورد برای خودسازی است. با سی ار ام حوزه سلامت و مراقبتهای بهداشتی، میتوانید فرآیند جمعآوری بازخورد بیمار را پس از قرار ملاقاتها خودکار نمایید. این به ارزیابی کیفیت خدمات، امکانات و پزشکان کمک میکند. با آن، میتوانید بیماران ناراضی را نیز دوباره به دست آورید. علاوه بر این، میتوانید این فرآیند را با ارسال پیامک یا ایمیل به آنها برای پر کردن فرم رتبهبندی و بازخورد، خودکار کنید.
بیشتر بخوانید: نرم افزار سی ار ام کلینیک زیبایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
نتیجه گیری:
نرمافزار سی ار ام حوزه سلامت فناوریای است که به سازمانهای پزشکی کمک میکند تا تعاملات با بیماران بالقوه یا فعلی و ذینفعان، از جمله ارائهدهندگان، شرکتهای بیمه و فروشندگان را مدیریت و بهینه نمایند. در نهایت، هدف CRM حوزه سلامت، ایجاد بیماران و مشتریان وفادار با اولویت دادن به انطباق با قانون HIPAA و بهبود تجربیات بیماران و کارکنان است. از آنجایی که رضایت بیمار با نتایج بالینی مرتبط است، نرمافزار CRM حوزه سلامت با کمک به بیماران برای رعایت رژیمهای پزشکی، ادامه استفاده از خدمات مراقبتهای پزشکی و حفظ روابط وفادارانه با ارائهدهندگان خاص، به دستیابی به نتایج مثبت کسبوکار کمک میکند. CRM ها مزایای بسیاری دارند. به طور خلاصه به مهم ترین آن ها می پردازیم: نمای متمرکز و جامع از دادههای بیمار، بهبود روابط و حفظ بیمار، امنیت و انطباق تضمین شده و بینشهای پیشرفته در مورد تجربیات بیماران و مشتریان. از سابقه پزشکی گرفته تا برنامههای زمانی نوبتها، نرمافزار سی ار ام حوزه سلامت اطلاعات بیمار را در یک پلتفرم متمرکز ادغام میکند و ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی را قادر میسازد تا به راحتی به پروفایلهای مشتری با دادههای جامع دسترسی بیابند. پرسنل پزشکی همچنین میتوانند قبل از نوبتها به زمینه کامل بیمار دسترسی داشته باشند، دادهها و بینشهای کلیدی را با پرسنل تأیید شده تبادل کنند، تصمیمات مراقبتهای بهداشتی مبتنی بر داده اتخاذ نمایند و برنامههای مراقبت شخصیسازیشده ایجاد کنند.
سی ار ام های حوزه سلامت به ارائهدهندگان کمک میکنند تا روابط با مشتری را با اطلاعرسانی به بیماران در مورد نوبتهای آینده، نتایج آزمایشها و موارد دیگر از طریق پیگیریهای خودکار به موقع، یادآوریها و برنامههای مراقبت شخصیسازیشده، اولویتبندی نمایند. این امر به کسبوکارها اجازه میدهد تا بدون فدا کردن کیفیت خدمات، اعتماد بیمار را ایجاد کرده و رابطه بیمار و ارائهدهنده را تقویت کنند. این سیستمها همچنین میتوانند ارتباطات را ساده کرده و خدمات سفارشی ارائه دهند و تجربیات، رضایت و حفظ مشتری را افزایش دهند. CRM های حوزه سلامت باید الزامات امنیتی و نظارتی سختگیرانهای مانند HIPAA را برآورده کنند، و اطمینان حاصل کنند که کسبوکارها اطلاعات حساس بیماران را به صورت امن مدیریت و محافظت میکنند. این امر خطر نقض دادهها را کاهش میدهد و به سازمانها کمک میکند تا با مقررات صنعت مطابقت داشته باشند و اعتماد بیماران، ارائهدهندگان و فروشندگان را جلب کنند.
در کارمیز، ما بر این باوریم که مدیریت استراتژیک مؤثر یک سفر مداوم یادگیری و سازگاری است و نرم افزار برنامه ریزی استراتژیک ما به کسب و کار شما کمک می کند تا دقیقاً به آن دست یابد. نظرات شما برای ما ارزشمند است! برای کمک به ارتقای کیفیت مقالات و تکمیل موضوعات مطرحشده، دیدگاه خود را در انتهای این مقاله ثبت کنید. مقالات مرتبط با موضوع نرم افزار سی ار ام حوزه سلامت نیز برای مخاطبان سایت کارمیز به اشتراک گذاشته شده است. همچنین اگر مایل به دریافت مشاوره یا آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار کارمیز هستید، از طریق ارسال فرم با ما در ارتباط باشید.