brush

نرم افزار

5:42 ق.ظ / 21 تیر 1404

برنامه ریزی سازمانی چیست؟

برنامه ریزی سازمانی چیست؟

در این مقاله به بررسی موضوع برنامه ریزی سازمانی پرداخته ایم. در ابتدا ضمن ارائه مقدمه ای بر برنامه ریزی سازمانی، تعریفی از آن نیز مطرح نموده ایم. در ادامه انواع و درک برنامه ریزی سازمانی را مورد بررسی قرار داده ایم. سپس دلایل اهمیت و فرآیند برنامه ریزی سازمانی را توضیح داده ایم. در نهایت نیز نحوه پیاده سازی و مزایای برنامه ریزی سازمانی را تشریح کرده ایم. می توان گفت با مطالعه این مقاله به فهم مناسبی در زمینه موضوع برنامه ریزی سازمانی دست خواهید یافت. در آخر می توانید دیدگاه ها و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

مقدمه ای بر برنامه ریزی سازمانی

هر سازمانی اهدافی دارد؛ بدون یک برنامه محکم نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به آن اهداف هوشمند (SMART) برسید. هر جنبه از سازمان شما، از بودجه گرفته تا سیاست‌های شرکت، باید با اهداف بلندمدت شما همسو باشد. یک برنامه خوب همچنین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر کسب‌وکار شما را در نظر می‌گیرد. تغییرات بازار، مقررات جدید و تغییر در احساسات مصرف‌کننده می‌توانند تأثیر جدی بر سازمان شما بگذارند. در نظر گرفتن اثرات این تغییرات بخش مهمی از برنامه‌ ریزی استراتژیک است.

 

برنامه ریزی سازمانی چیست؟

برنامه ریزی سازمانی به عنوان فرآیند تعیین سیاست‌های شرکت، فرآیندها و الزامات بودجه‌ای تعریف می‌شود که هدف آن برآورده کردن اهداف و مقاصد تعیین شده‌ی طرح استراتژیک کلان شرکت است. این فرآیند تمام عوامل داخلی و خارجی را که بر کسب و کار تأثیر می‌گذارند یا به طور بالقوه می‌توانند تأثیر بگذارند، در نظر می‌گیرد. برنامه ریزی سازمانی معمولاً برای یک سال مالی با بازبینی‌های سالانه برای تطبیق با نیازهای تقویم تجاری بعدی انجام می‌شود. این یک فرآیند در سطح مدیریت است که در آن رهبری شرکت، اغلب به رهبری مدیرعامل (CEO)، گرد هم می‌آیند تا طرح اجرایی چشم‌انداز استراتژیک شرکت را ترسیم کنند. این شامل موارد زیر است:

  • بودجه‌بندی برای منابع انسانی، فناوری‌ها و زیرساخت‌ها.
  • مدیریت ترازنامه شامل بدهی، حاشیه سود و قیمت‌گذاری محصول.
  • تعیین سیاست‌ها و چارچوب‌ها با در نظر گرفتن قوانین و عوامل حقوقی.
  • تعیین فرآیندها برای تسهیل همکاری تیمی در اجرای طرح سازمانی.
  • اطمینان از تجهیز تیم‌ها با ابزارهای مناسب برای انجام وظایفشان.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

درک برنامه‌ ریزی سازمانی

برنامه‌ ریزی سازمانی، همسویی در داخل سازمان شما، از جمله اهداف تجاری، برنامه‌ ریزی منابع و استراتژی‌های عملیاتی را تضمین می‌کند. یک برنامه سازمانی مؤثر، تمام تیم‌ها و کارکنان شما را در یک راستا و همسو با استراتژی کلی شما نگه می‌دارد. دقت و جامعیت در برنامه‌ ریزی سازمانی ضروری است. برنامه شما باید تمام جنبه‌های کسب‌وکار شما را در بر بگیرد تا از همسویی اطمینان حاصل شود.

 

انواع برنامه‌ ریزی سازمانی

انواع مختلفی از برنامه‌ ریزی سازمانی وجود دارد که بر حوزه‌های مختلف کسب‌وکار شما تمرکز دارند. برنامه‌ ریزی استراتژیک شامل تعیین اهداف و توسعه استراتژی‌هایی برای دستیابی به آن اهداف است. برنامه‌ ریزی عملیاتی از برنامه استراتژیک شما برای ایجاد یک طرح تفصیلی‌تر از مراحلی که برای دستیابی به اهدافتان باید بردارید، استفاده می‌کند. برنامه‌ ریزی مالی و سازمانی عناصر کلیدی تخصیص منابع هستند. تمرکز در اینجا بر اطمینان از تخصیص بودجه یا نیروی انسانی کافی به هر پروژه و اینکه افراد مناسب در حال انجام کارهای مناسب هستند، می‌باشد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

برنامه ریزی سازمانی

دلایل اهمیت برنامه ریزی سازمانی

در حالی که برنامه ریزی سازمانی ابزاری حیاتی برای کسب و کارهای بزرگ است، این فرآیند به هر شرکت یا حتی سازمان غیرانتفاعی اجازه می‌دهد تا از مزایای کاربرد آن بهره‌مند شود. در اینجا برخی از دلایل اهمیت کلیدی آورده شده است که برنامه ریزی سازمانی را برای هر سازمانی بسیار مهم می‌کند:

  • افزایش اطمینان مدیریت در دستیابی به اهداف استراتژیک

یک طرح سازمانی که به خوبی تعریف شده باشد، منجر به افزایش اطمینان مدیریت در توانایی اجرای طرح استراتژیک شرکت می‌شود، که به معنای توانایی دستیابی به اهداف اصلی آن است. بدون یک طرح کاملاً مدون، چشم‌انداز استراتژیک شرکت فقط کلمات است. این طرح سازمانی است که اهداف استراتژیک را به مراحل اجرایی که منجر به تحقق هدف می‌شود، ترسیم می‌کند.

  • بهبود روابط بین کارکنان و رهبری

کارکنان با شفافیت، فراگیری و توانایی درک چشم‌انداز بزرگتر آنچه شرکت در تلاش برای دستیابی به آن است، تشویق می‌شوند. یک طرح سازمانی، چشم‌انداز خود را به عنوان اهداف و مقاصد مشارکتی در بین تیم‌های گسترده‌تر تعیین می‌کند. به این ترتیب، کارکنان در مورد کاری که انجام می‌دهند و نتیجه‌ی مورد انتظار تلاش‌هایشان، وضوح دارند. چنین طرحی همچنین مساوات‌طلبانه است، زیرا تمام کارکنان، از جمله مدیریت، ملزم به رعایت اهداف، طرح و قوانین یکسان هستند.

  • ایجاد یک پایه قوی برای نقشه‌راه (Roadmap)

نقشه‌های راه، چه برای تجربه‌ی مشتری، توسعه محصول، بازاریابی یا هر بخش/تیمی، به شدت به ساختارها و چارچوب‌های اساسی شرکت وابسته هستند. به عنوان مثال، اگر یک طرح سازمانی به طور دقیق زنجیره فرماندهی برای توسعه محصول و چگونگی اجرای مدیران محصول در حین کار با سایر تیم‌ها برای طراحی، محتوا، رابط کاربری یا تجربه کاربری و غیره را مشخص کند، آنگاه مدیران محصول می‌توانند به طور دقیق و با اطمینان یک نقشه‌راه محصول را ترسیم نمایند. بدون پایه حمایتی که توسط سیاست‌ها و پروتکل‌های طرح سازمانی ایجاد می‌شود، تیم‌ها ممکن است اغلب با یکدیگر دچار اختلاف شوند، در مورد فناوری‌هایی که باید برای خرید تأیید شوند، مشکل داشته باشند، بدون طی مراحل تأیید مناسب اقدام به استخدام کنند و ….

  • فرآیندهای سازمانی ساختاریافته را تعیین می‌کند

یک فرآیند سازمانی ساختاریافته فرآیندی است که مسائل و چالش‌های مختلفی را که ممکن است هنگام همکاری کارکنان و تیم‌ها با یکدیگر، برنامه ریزی برای افزودن اعضای تیم، خرید فناوری‌ها، اولویت‌بندی وظایف مناسب و غیره پیش بیاید، در نظر می‌گیرد. به عبارت دیگر، یک طرح سازمانی باید فرآیندهایی را تعیین کند که ارتباط و تحویل را برای کارکنان آسان‌تر کرده و حداقل موانع را برای مقابله در حین کار داشته باشند. به عنوان مثال، اگر در طرح سازمانی مشخص شده باشد که تیم طراحی چگونه باید درخواست‌های دریافتی از چندین تیم را اولویت‌بندی و پردازش کند، تصمیم‌گیری بدون درگیری و تحویل سریع‌تر نتایج برای همه تیم‌های درگیر بسیار آسان‌تر می‌شود.

  • تفویض اختیار کالیبره‌شده را ممکن می‌سازد

یک طرح سازمانی به تعریف هرچه واضح‌تر نقش‌ها و دامنه آن‌ها کمک می‌کند تا حداقل تعارض و همپوشانی نقش‌ها تضمین شده و در عین حال فضای کافی برای همکاری و کار مشترک فراهم شود. تفویض اختیار باید به گونه‌ای باشد که سلسله مراتب کلی در طرح سازمانی را منعکس کند و در عین حال فرآیندهای ایجاد تغییرات و اضافات را تعریف نماید. تفویض اختیار می‌تواند در سطح بالاتر به طور کاملاً دقیقی تعیین شود، اما با پایین آمدن از نردبان سازمانی، این تفویض در یک سال مالی معین بسیار پویاتر است. کارمندی که در ماه‌های گذشته عملکرد بهتری داشته است، ممکن است بدون انتظار برای چرخه ارتقاء سالانه، مسئولیت‌ها و اختیارات بیشتری دریافت کند. چگونگی ادغام چنین تفویض‌هایی در نمودار سازمانی بزرگتر، کنترل‌های دسترسی، شفافیت تیم در مورد نقش‌های به‌روز شده و چگونگی تأثیر آن بر کارشان و غیره، باید در فرآیندهای ناشی از طرح سازمانی مشخص شود.

  • عملیات جزیره‌ای را به حداقل می‌رساند

با بزرگتر شدن تیم‌ها، یکی از بزرگترین مشکلات کار گروهی، عملیات جزیره‌ای است، به عبارت دیگر، فقدان ارتباط و همکاری مناسب. ممکن است وظایفی تعیین شده باشند که منسوخ شده و به‌روزرسانی‌های اخیر را منعکس نکنند، حتی ممکن است وظایفی به کارکنان محول شده باشد که دیگر نیازی به انجام آن‌ها نیست یا به سادگی در اولویت نیستند. این مسائل زمانی بروز می‌نمایند که کارکنان در جزایر کوچک خود، جدا از به‌روزرسانی‌ها و اطلاعات مربوطه، کار می‌کنند. یک طرح سازمانی که وظایف تیمی به نوبه خود به اهداف بزرگتر تیم مرتبط باشد، تضمین می‌کند که کارکنان احساس انزوا نمی‌کنند، به ویژه در محیط‌های کاری از راه دور.

بیشتر بخوانید: نرم افزار برنامه ریزی استراتژیک رایگان چیست؟ بهترین نرم افزار برنامه ریزی استراتژیک

فرآیند برنامه ریزی سازمانی

در این بخش گام کلیدی برای ایجاد یک طرح سازمانی آورده شده است:

۱. ایجاد یک طرح استراتژیک برای کسب و کار

یک طرح سازمانی یک طرح اجرایی است که از طرح استراتژیک بزرگتر شرکت مشتق می‌شود. یک طرح استراتژیک، برخلاف طرح سازمانی، اهداف و مقاصد کلی شرکت است. برنامه ریزی سازمانی گام بعدی است که به نظر می‌رسد سیاست‌ها، فرآیندها و پروتکل‌ها را برای دستیابی به طرح استراتژیک چارچوب‌بندی می‌کند. به عنوان مثال، اگر یکی از اهداف استراتژیک، رشد سود سالانه ۱۰ درصدی برای ۳ سال آینده باشد، آنگاه طرح سازمانی سالانه باید دقیقاً مشخص کند که چه میزان فروش و فروش مکمل بیشتری باید انجام شود، نحوه عملکرد تولید تقاضای بازاریابی برای تأمین سرنخ‌های آماده فروش کافی چگونه خواهد بود و ….

۲. سرمایه‌گذاری در تحقیقات بازار برای عوامل خارجی

برای کسب و کارهای متوسط تا بزرگ، سرمایه‌گذاری در تحقیقات بازار برای تغذیه طرح سازمانی ممکن است یک تصمیم ارزشمند و قابل اعتماد باشد. تحقیقات بازار بسته به بودجه می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد. چنین گزارشی تضمین می‌کند که هنگام ارزیابی عوامل خارجی و تأثیر آن‌ها، تصمیمات مدیریتی در طرح سازمانی بر اساس داده‌ها و نه صرفاً اخبار روزانه و گمانه‌زنی‌ها، به طور منطقی اتخاذ شده‌اند. روش پستل (PESTEL) یک راهنمای عالی برای تحقیق در مورد عوامل خارجی است که مخفف خود اصطلاح است؛ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، زیست‌محیطی و حقوقی.

۳. تجزیه و تحلیل عوامل داخلی

بسته به اندازه کسب و کار، مدیریت می‌تواند از ابزارهای مختلفی برای ارزیابی عوامل داخلی مانند اهداف و نتایج کلیدی (OKRها) برای ارزیابی و مدیریت عملکرد تیم، تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت (SWOT) برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای داخلی (مانند پروتکل‌های ضعیف امنیت سایبری)، ماتریس بی سی جی (BCG) برای اولویت‌بندی محصول/بخش، تجزیه و تحلیل هزینه-فایده برای خریدهای جدید و سرمایه‌گذاری‌ها و غیره استفاده کند. این یک رویکرد روشمند برای درک چالش‌ها، ارزیابی مسائل داخلی و ارائه نوع مناسبی از راه حل‌ها است. نتایج حاصل از این مدل‌ها باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت داخلی کسب و کار ارائه دهد و تیم رهبری را قادر سازد تا تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کند.

۴. تدوین طرح سازمانی نهایی

هنگامی که تمام عوامل داخلی و خارجی در نظر گرفته شدند، طرح سازمانی باید به گونه‌ای تدوین شود که شامل فرآیندها، دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها، فناوری‌ها و حاکمیت قوی باشد. این سند نهایی چارچوبی خواهد بود که بر اساس آن یک محصول یا خدمات توسعه، مدیریت، فروخته و خدمات‌رسانی می‌شود تا اهداف مالی برآورده شوند. علاوه بر این، طرح سازمانی باید شامل دستورالعمل‌های سیاست منابع انسانی باشد که باید به من در دستیابی به اهداف کارکنان در زمینه حفظ و رضایت کمک کند.

۵. ارزیابی مجدد بر اساس بازخورد

در یک طرح سازمانی، اهداف بزرگتر شرکت و سپس اهداف و معیارهای فردی تیم وجود دارد که به دستیابی به اهداف بزرگتر کمک می‌کند. تیم‌ها باید بدانند هدف بزرگتر چیست و اهداف تیم آن‌ها چیست، نه لزوماً کل اهداف و معیارهای شرکت. این اهداف تیمی باید قبل از نهایی شدن، با رهبران تیم و کارمندانی که به آن‌ها مربوط می‌شوند، مورد بحث قرار گیرد. این امر باید به صورت زمان‌بندی شده انجام شود تا فضای کافی برای ارزیابی مجدد و انجام تنظیمات در صورت تصمیم‌گیری وجود داشته باشد.

نحوه پیاده‌سازی برنامه‌ ریزی سازمانی

ایجاد و پیاده‌سازی یک برنامه سازمانی یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از این است که سازمان شما در مسیر دستیابی به اهداف بلندمدت خود قرار دارد. در اینجا آنچه باید در مورد پیاده‌سازی برنامه‌ ریزی سازمانی در سازمان خود بدانید آورده شده است.

  • تعریف اهداف استراتژیک

اولین قدم تعریف اهداف استراتژیکی است که می‌خواهید با آنها همسو شوید. این اهداف باید واضح و قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوانید موفقیت خود را در طول زمان پیگیری کنید. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازه‌گیری موفقیت در حین پیشرفت سازمان تعیین کنید. هر سازمانی اهداف بلندمدت متفاوتی خواهد داشت، بنابراین هیچ راه حل یکسانی برای این بخش از برنامه وجود ندارد. تا زمانی که اهداف روشنی را تعیین نمایید که بتوانید از آنها برای اندازه‌گیری عملکرد خود استفاده کنید، شروع خوبی داشته‌اید.

  • ارزیابی منابع و قابلیت‌ها

تخصیص منابع بخش کلیدی برنامه سازمانی شما است، به این معنی که باید منابع موجود را به دقت ارزیابی کنید. به منابع موجود خود نگاهی بیندازید؛ از جمله قابلیت‌های مالی، فناوری و نیروی کارتان. نقاط قوت شما چیست؟ نقاط ضعف شما چیست؟ شناسایی شکاف‌های منابع و تعیین نحوه بهبود سازمان در آینده به نفع شما خواهد بود. همچنین می‌توانید منابع را برای همسو شدن با بیانیه چشم‌انداز و اهداف بلندمدت خود تخصیص دهید.

  • تدوین یک برنامه جامع

گام بعدی تدوین یک برنامه جامع است که جنبه‌های مختلف سازمان شما را در بر می‌گیرد. یک برنامه جامع سازمانی شامل عناصر استراتژیک، مالی و عملیاتی است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که این سه عنصر همسو هستند تا برنامه مالی یا تخصیص منابع شما مانع برنامه استراتژیک یا عملیاتی شما نشود. برنامه شما همچنین باید شامل استراتژی‌های مدیریت ریسک و برنامه‌های اقتضایی در صورت بروز تهدید باشد. در حالی که نمی‌توانید برای هر پیامد احتمالی برنامه‌ ریزی کنید، می‌توانید تمام تلاش خود را برای آماده شدن برای ریسک‌هایی که کسب‌وکار شما ممکن است با آن روبرو شود، انجام دهید.

  • اجرا و نظارت بر اجرا

اکنون زمان ایجاد یک برنامه اجرایی و تمرکز بر اجرای برنامه سازمانی شما است. اطمینان حاصل کنید که همه از برنامه شما مطلع هستند، مسئولیت‌ها را تعیین نمایید و جریان‌های کاری را برای اطمینان از اجرای روان همه چیز ایجاد کنید.

  • بازبینی، تنظیم و بهینه‌سازی

مرحله نهایی یک فرآیند بلندمدت است که شامل بازبینی، تنظیم و بهینه‌سازی منظم برنامه سازمانی شما برای همسو ماندن با شاخص‌های کلیدی عملکرد است. با تغییر سازمان شما، ممکن است نیاز به تغییر برنامه استراتژیک یا تخصیص منابع خود داشته باشید. برنامه‌ ریزی سازمانی مؤثر به معنای چابک بودن و بهبود مستمر است، بنابراین نگران تنظیم گاه به گاه برنامه استراتژیک یا مالی خود نباشید.

بیشتر بخوانید: دلایل اهمیت برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

برنامه ریزی سازمانی
مزایای برنامه‌ ریزی سازمانی

برنامه‌ ریزی سازمانی مزایای متعددی را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تصمیماتی همسو با چشم‌اندازتان برای پیشبرد سازمان خود بگیرید.

  • بهبود تصمیم‌گیری

فرآیند تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر سازمان است. چه تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌ها باشد و چه نحوه عرضه یک محصول جدید، برنامه‌ ریزی سازمانی به شما کمک می‌کند تا تصمیمات مبتنی بر داده و همسو با اهداف بلندمدت خود بگیرید. این فرآیندی برای اولویت‌بندی پروژه‌ها و اهداف و اندازه‌گیری موفقیت بلندمدت ایجاد می‌کند. با داشتن یک برنامه محکم، دیگر نگران تصمیمات نادرستی که ممکن است در آینده بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد، نخواهید بود.

  • بهینه‌سازی تخصیص منابع

هر سازمانی منابع محدودی دارد، بنابراین تخصیص عاقلانه آنها ضروری است. یک برنامه سازمانی به شما امکان می‌دهد تا نیازهای کوتاه‌مدت خود را با اهداف بلندمدت خود متعادل کنید تا اطمینان حاصل شود که بر وظیفه پیش رو و آینده سازمانتان متمرکز هستید. شما می‌توانید انواع مختلفی از منابع، از جمله منابع مالی، انسانی و فناوری را از طریق برنامه‌ ریزی سازمانی تخصیص دهید. چه در حال ایجاد یک تیم جدید در سازمان خود باشید، چه برای یک پروژه بودجه‌بندی می‌کنید یا عملیات آی تی (IT) را بهینه می‌سازید، یک برنامه سازمانی می‌تواند به شما در تخصیص هوشمندانه منابع کمک کند.

  • مدیریت ریسک را بهبود می‌بخشد

مدیریت ریسک جنبه‌ای حیاتی در برنامه‌ ریزی سازمانی است. در حالی که نمی‌توانید ریسک‌های داخلی و خارجی که ممکن است کسب‌وکار شما را تهدید کنند از بین ببرید، می‌توانید ریسک‌های بالقوه را شناسایی کرده و از قبل برای آنها آماده شوید. برنامه‌ ریزی سازمانی نقش کلیدی در تعیین ریسک‌های بالقوه‌ای که سازمان شما با آن روبرو است و نحوه کاهش آن ریسک‌ها ایفا می‌نماید. برنامه‌ ریزی و تحلیل سناریو و برنامه‌های اقتضایی به شما کمک می‌کنند تا برای هر ریسکی که سازمانتان با آن مواجه است، آماده بمانید. هرچه زودتر این ریسک‌ها را شناسایی کنید، زمان بیشتری برای برنامه‌ ریزی و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به مسائل حیاتی خواهید داشت.

  • جریان‌های کاری را ساده می‌کند

برنامه‌ ریزی یک پروژه کوچک به اندازه کافی آسان است، اما کارآمد بودن هنگام برنامه‌ ریزی چندین پروژه کوتاه‌مدت و بلندمدت و تلاش برای همسو کردن آنها با اهداف بلندمدت شما دشوارتر است. چه در حال انجام یک کار ساده باشید و چه در حال همکاری در یک پروژه بین تیمی، برنامه‌ ریزی سازمانی می‌تواند به شما در ساده‌سازی جریان‌های کاری و صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک کند. اتوماسیون و بهینه‌سازی فرآیند دو عنصر کلیدی برنامه‌ ریزی سازمانی هستند. برنامه سازمانی شما با حذف موارد اضافی و کاهش دوباره‌کاری‌ها، به سازمان شما امکان می‌دهد کارآمدتر عمل کند. خودکارسازی فرآیندهای خاص باعث صرفه‌جویی بیشتر در زمان شما می‌شود و اطمینان می‌دهد که منابع لازم برای دستیابی به اهداف پروژه خود را دارید.

  • همکاری را تشویق می‌کند

همکاری یکی از بزرگترین کلیدهای موفقیت پروژه‌ها است و هنگامی که از نرم‌افزار برنامه‌ ریزی سازمانی استفاده می‌کنید، آسان‌تر می‌شود. فرض کنید روی پروژه‌ای کار می‌کنید که شامل چندین تیم است. با برنامه‌ ریزی سازمانی، می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که همه تیم‌های شما در یک راستا هستند تا همکاری در پروژه را تشویق و ساده کنید. همسو نگه داشتن همه افراد هنگام همکاری فقط مربوط به کارآمد بودن نیست، بلکه مربوط به همسو ماندن با اهداف سازمانی شما نیز هست. اگر تیم‌های مختلف از اهداف بلندمدتی که برای دستیابی به آنها تلاش می‌کنید و نقش آنها در سازمان شما آگاه نباشند، همسو ماندن با آن اهداف دشوارتر است.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی استراتژیک کسب‌ و کار چیست؟

نتیجه گیری:

برنامه ریزی سازمانی به عنوان فرآیند تعیین سیاست‌های شرکت، فرآیندها و الزامات بودجه‌ای تعریف می‌شود که هدف آن برآورده کردن اهداف و مقاصد تعیین شده‌ی طرح استراتژیک کلان شرکت است. برنامه‌ ریزی سازمانی می‌تواند تخصیص منابع و مدیریت پروژه سازمانی را ساده کند؛ اما فقط در صورت انجام صحیح. در اینجا برخی از بهترین شیوه‌های برنامه‌ ریزی سازمانی که باید در نظر داشته باشید آورده شده است.
همسو کردن تلاش‌های برنامه‌ ریزی خود با استراتژی کلی کسب‌ و کار و اهداف بلندمدت به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای ایجاد کنید که با سازمان شما همسو باشد. همچنین مهم است که از داده‌ها و تجزیه و تحلیل برای تصمیم‌گیری آگاهانه و انطباق در صورت نیاز استفاده کنید.

در کارمیز، ما بر این باوریم که مدیریت استراتژیک مؤثر یک سفر مداوم یادگیری و سازگاری است و نرم افزار مدیریت کسب و کار ما به شما کمک می کند تا دقیقاً به آن دست یابد. نظرات شما برای ما ارزشمند است! برای کمک به ارتقای کیفیت مقالات و تکمیل موضوعات مطرح‌شده، دیدگاه خود را در انتهای این مقاله ثبت کنید. مقالات مرتبط با موضوع برنامه ریزی سازمانی نیز برای مخاطبان سایت کارمیز به اشتراک گذاشته شده است. همچنین اگر مایل به دریافت مشاوره یا آشنایی بیشتر با امکانات نرم افزار کارمیز هستید، از طریق ارسال فرم با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری:

سولماز رضایی

عضویت در خبرنامه

درخبرنامه ما عضو شوید

لورم ایپسوم متن ساختــگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیــک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *